بیوگرافی روستای ششک

بیوگرافی روستای ششک

روستای ششک

 

 

روستای ششک در ۵۸ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان مازندران شهرستان ساری از بخش چهاردانگه دهستان گرماب و با جمعیتی بالغ بر ۹۳ نفر و ۴۱ خانوار در دامنه رشته کوه واریان در ارتفاع ۱۰۷۷ متری از سطح دریا قرار دارد. رشته کوه واریان با ۱۴۷۰ متر ارتفاع در شمال روستای ششک که در بالاترین نقطه و بام آن بقعه متبرکه امام زاده زکریا قرار دارد همسایگان روستای ششک از جنوب و جنوب غربی روستاهای کارنام و کلا کرده و از غرب روستای مزده و از شرق و شمال پس از گذر از جنگل های انبوه به مرز حوزه استحفاظی شهرستان نکا منتهی می‌شود و از جنوب شرقی نیز به روستاهای چورت ، ورنام و وناجم منتهی می‌شود.
رودخانه فصلی که از کنار روستای ششک میگذرد یکی از سر چشمه های رودخانه تجن ساری می‌باشد که در گذشته از بستر آن برای کشت شالی استفاده می شد اما امروزه کشت درخت صنوبر جایگزین آن گردیده است.
وجه تسمیه روستای ششک آنچنان که در کتاب فرهنگ لغت دهخدا موجود است به معنای گوشه چشم می باشد برخی نیز از آن به ششکوه تعبیر کرده اند.
معنی ششک در فرهنگ لغت دهخدا
ششک : چرک چشم، دهی از دهستان درکاسعید، بخش چهاردانگه شهرستان ساری.سکنه آن ۲۲۰ تن و آب آن از چشمه زارمرود است. محصولات آنجا غلات، برنج و ارزن و صنایع دستی زنان کرباس و شال بافی است. از فرهنگ جغرافیای ایران جلد (۳).

مطالب تصادفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *